Blog_offers

Βρίσκεστε Εδώ:

Υπερχοληστερολαιμία – Δυσλιπιδαιμία

Medium_uperxolisterolaimia--duslipidaimia_lg

Η χοληστερόλη είναι μία ουσία που βρίσκεται στο αίμα όλων των ανθρώπων. Είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της καλής υγείας. Σε σύγκριση με τα άτομα που έχουν φυσιολογική χοληστερόλη, τα άτομα με υψηλή χοληστερόλη διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο για έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και άλλα προβλήματα υγείας. Όσο υψηλότερη η χοληστερόλη, τόσο μεγαλύτερος είναι αυτός ο κίνδυνος.
Υπάρχουν λίγοι διαφορετικοί τύποι χοληστερόλης, και τα επίπεδα όλων μετρώνται με εξέταση αίματος:

- Ολική χοληστερόλη
- LDL χοληστερόλη – Μερικοί την ονομάζουν «κακή» χοληστερόλη, επειδή όταν είναι αυξημένη, αυξάνεται παράλληλα και ο κίνδυνος προσβολής από έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και άλλα προβλήματα υγείας.
- HDL χοληστερόλη – Μερικοί την ονομάζουν «καλή» χοληστερόλη, επειδή όταν είναι αυξημένη, μειώνεται παράλληλα και ο κίνδυνος προσβολής από έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και άλλα προβλήματα υγείας.
- Τριγλυκερίδια – Τα τριγλυκερίδια δεν είναι χοληστερόλη. Είναι ένας τύπος λιπιδίων, που συνήθως μετρώνται ταυτόχρονα με τη χοληστερόλη. Τα υψηλά τριγλυκερίδια αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο προσβολής από έμφραγμα μυοκαρδίου και αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο.
Σε έλεγχο λιπιδίων πρέπει να υποβάλλονται τα άτομα που:
- Πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2
-  Πάσχουν από κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα
- Έχουν αρτηριακή υπέρταση
- Καπνίζουν
- Είναι υπέρβαροι
- Έχουν οικογενειακό ιστορικό πρώιμης στεφανιαίας νόσου
- Έχουν ιστορικό οικογενούς δυσλιπιδαιμίας
- Πάσχουν από χρόνια νεφροπάθεια
- Πάσχουν από χρόνια φλεγμονώδη νόσο
- Πάσχουν από υποθυρεοειδισμό
- Είναι άντρες μεγαλύτεροι των 40 ετών ή γυναίκες μεγαλύτερες των 50 ετών
Ρωτήστε τον γιατρό σας ποιές είναι οι φυσιολογικές τιμές χοληστερόλης. Τα επίπεδα που ορίζονται ως φυσιολογικά είναι διαφορετικά για κάθε άτομο. Γενικά, τα άτομα που δεν είναι καρδιοπαθείς, θα πρέπει να στοχεύουν σε:
2
- Ολική χοληστερόλη κάτω από 190 mg/dl
- LDL χοληστερόλη κάτω από 130 mg/dl
- HDL χοληστερόλη μεγαλύτερη από 40 mg/dl για άντρες και 46 mg/dl για γυναίκες
- Τριγλυκερίδια κάτω από 150 mg/dl

Ωστόσο, ο συνολικός καρδιαγγειακός κίνδυνος, δηλαδή ο κίνδυνος προσβολής από κάποιο από τα παραπάνω νοσήματα στη δεκαετία, δεν εξαρτάται μόνο από τη χοληστερόλη ή τα τριγλυκερίδια. Ζητήστε από το γιατρό σας να υπολογίσει τον δικό σας συνολικό καρδιαγγειακό κίνδυνο. Η υψηλή χοληστερόλη από μόνη της, δεν αποτελεί πάντα λόγο ανησυχίας. Είναι, όμως, ένας από τους παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν τον συνολικό καρδιαγγειακό κίνδυνο. Άλλοι παράγοντες που αυξάνουν τον ίδιο κίνδυνο είναι:
- Το κάπνισμα και γενικά η χρήση προϊόντων καπνού
- Η αυξημένη αρτηριακή πίεση
- Το άρρεν φύλο (και οι γυναίκες διατρέχουν κίνδυνο, οι άντρες όμως διατρέχουν μεγαλύτερο)
- Η μεγάλη ηλικία
- Η ύπαρξη συγγενών πρώτου βαθμού με στεφανιαία νόσο (π.χ. έμφραγμα μυοκαρδίου) από μικρή ηλικία. Συγκεκριμένα, αν πρόκειται για άντρα συγγενή, μικρότερο από 55 ετών∙ και αν πρόκειται για γυναίκα, μικρότερη από 65 ετών
Αν ο συνολικός σας κίνδυνος είναι αυξημένος, η αυξημένη χοληστερόλη αποτελεί πρόβλημα. Από την άλλη, αν ο συνολικός σας κίνδυνος είναι χαμηλός, η αυξημένη χοληστερόλη δεν έχει μεγάλη σημασία.
Δεν χρειάζονται φάρμακα όλοι όσοι έχουν αυξημένη χοληστερόλη. Ο γιατρός σας θα αποφασίσει αν χρειάζεστε φαρμακευτική αγωγή και ποιά, ανάλογα με τις τιμές χοληστερόλης και τον συνολικό καρδιαγγειακό σας κίνδυνο.
Πιθανόν να πρέπει να λάβετε κάποιο υπολιπιδαιμικό φάρμακο –το συνηθέστερα χρησιμοποιούμενο ονομάζεται στατίνη – αν:
- Έχετε ήδη αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο
- Πάσχετε από στεφανιαία νόσο (έμφραγμα μυοκαρδίου, σταθερή στηθάγχη κ.ά)
- Πάσχετε από περιφερική αγγειακή νόσο, δηλαδή το περπάτημα σας φέρνει πόνο, επειδή οι αρτηρίες των κάτω άκρων έχουν σημαντική αρτηριοσκλήρυνση
- Έχετε σακχαρώδη διαβήτη
- Έχετε ανεύρυσμα στην κοιλιακή αορτή, δηλαδή διάταση στην κύρια αρτηρία της κοιλιακής χώρας

Τα άτομα με οποιαδήποτε από τις πιο πάνω καταστάσεις, θα πρέπει να λαμβάνουν στατίνη ανεξάρτητα από τα επίπεδα της χοληστερόλης. Αν ο γιατρός, σας βάλει σε αγωγή με στατίνη, θα πρέπει να την εφαρμόσετε. Τα φάρμακα αυτά είναι τα πιο αποτελεσματικά στη μείωση της LDL χοληστερόλης
3
και στην αποτροπή του εμφράγματος μυοκαρδίου, του αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου και του θανάτου. Τα φάμακα αυτά μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης κατά 20-60%. Επιπλέον, οι στατίνες μειώνουν τα τριγλυκερίδια και αυξάνουν σε μικρό βαθμό την HDL χοληστερόλη.
Ο γιατρός θα σας ενημερώσει για τις ενδεχόμενες ανεπιθύμητες ενέργειες των στατινών, η συνηθέστερη των οποίων είναι ο πόνος στους μύες (μυαλγία/μυοπάθεια) και η αύξηση των ηπατικών ενζύμων (των τρανσαμινασών). Και οι δύο ανεπιθύμητες ενέργειες συνήθως εκδηλώνονται τους πρώτους 1-2 μήνες από την έναρξη της θεραπείας, ενώ είναι παροδικές και πλήρως αντιστρεπτές, μετά τη διακοπή της στατίνης.
Στην ανάπτυξη μυοπάθειας συμβάλλει η κατανάλωση αλκοόλ, καθώς και η έντονη άσκηση. Πριν και αμέσως μετά την έντονη σωματική καταπόνηση, η στατίνη θα πρέπει να διακόπτεται προσωρινά.
Ορισμένα φάρμακα (συμπεριλαμβανομένων και των αντιβιοτικών), αλλά και ο χυμός γκρέιπφρουτ, αυξάνουν τα επίπεδα των στατινών στο αίμα, και συνεπώς αυξάνουν την πιθανότητα ανεπιθύμητων ενεργειών.
Κάθε ασθενής που λαμβάνει στατίνη θα πρέπει να ενημερώνει τον γιατρό του, όταν παρουσιάζει μυϊκούς πόνους ή όταν προστίθεται οποιοδήποτε νέο φάρμακο στην αγωγή του.
Πριν την έναρξη της στατίνης, ο γιατρός θα σας υποβάλλει σε απλές αιματολογικές εξετάσεις, για να ελέγξει την κατάσταση των μυών και του συκωτιού σας. Έναν έως δύο μήνες μετά την έναρξη της θεραπείας θα σας ζητήσει τις ίδιες ακριβώς εξετάσεις, αλλά και έλεγχο λιπιδίων, για να αξιολογήσει το θεραπευτικό αποτέλεσμα της χορηγούμενης θεραπείας.
Στη μείωση της χοληστερόλης, πέρα από τα φάρμακα, συμβάλλλουν και οι αλλαγές στον τρόπο ζωής (υγιεινοδιαιτητικά μέτρα), όπως:
- Η απώλεια βάρους.
- Η σωματική άσκηση.
- Η αποφυγή του κόκκινου κρέατος, του βουτύρου, των γαλακτοκομικών με πολλά λιπαρά και άλλων τροφών με πολλά κορεσμένα λίπη.
- Η αποφυγή των επεξεργασμένων δημητριακών (λευκό ψωμί, ρύζι, μακαρόνια), διότι συμβάλλουν στην αύξηση των τριγλυκεριδίων.
- Σε όσους καταναλώνουν αλκοόλ, συνιστάται αυτοσυγκράτηση. Για τους άντρες, η ημερήσια κατανάλωση αλκοόλ δεν πρέπει να ξεπερνά τα δύο ποτήρια κρασί, ή τις δύο μεζούρες (25 ml) ποτού ή το ένα μεγάλο ποτήρι (570 ml) μπύρας. Για τις γυναίκες οι αντίστοιχες επιτρεπόμενες ποσότητες είναι οι μισές. Τα άτομα με αυξημένα τριγλυκερίδια θα πρέπει να απέχουν.

Το σκόρδο ΔΕΝ είναι αποτελεσματικό στη μείωση των λιπιδίων.
Οι φυτικές στανόλες και στερόλες δρουν εμποδίζοντας την απορρόφηση της χοληστερόλης από το έντερο.
Περιέχονται εκ φύσεως σε ορισμένα φρούτα,
λαχανικά, φυτικά έλαια, ξηρούς καρπούς και σπόρους. Διατίθενται επίσης σε πολλά επεξεργασμένα προϊόντα όπως μαργαρίνη και τυρί. Οι μαργαρίνες αυτές έχουν το 5πλάσιο κόστος των συνηθισμένων μαργαρινών. Παρά το γεγονός ότι τα προϊόντα αυτά μειώνουν σε μικρό βαθμό τα επίπεδα χοληστερόλης, δεν υπάρχουν μελέτες μελέτες που να δείχνουν μειωμένο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου στα άτομα που καταναλώνουν συμπληρώματα με φυτικές στανόλες και στερόλες. Αντίθετα, υπάρχουν μερικές ενδείξεις ότι τα προϊόντα αυτά μπορεί στην πραγματικότητα να αυξάνουν τον κίνδυνο.
Η θεραπεία κατά της υψηλής χοληστερόλης και/ή των αυξημένων τριγλυκεριδίων είναι μία ισόβια διαδικασία. Αν και τα φάρμακα μπορούν γρήγορα να μειώσουν τα επίπεδα των λιπιδίων, οι αλλαγές στον τρόπο ζωής θα χρειαστούν 6-12 μήνες για να αποδώσουν.

Διαιτητικές συστάσεις για τη μείωση της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων
Να προτιμώνται
Να καταναλώνονται σε μέτριες ποσότητες
Να καταναλώνονται περιστασιακά & σε μικρές ποσότητες
Δημητριακά
Ολικής άλεσης
Πίτες, κρουασάν, γλυκίσματα, μάφιν
Λαχανικά
Ωμά & μαγειρεμένα λαχανικά
Λαχανικά παρασκευασμένα με βούτυρο ή κρέμα
Όσπρια
Όλα (συμπεριλαμβανομένης της σόγιας)
Φρούτα
Φρέσκα ή κατεψυγμένα
Αποξηραμένα φρούτα, φρούτα κονσέρβα, σορμπέ, ζελέ, μαρμελάδες,
Ζάχαρη & γλυκαντικές ουσίες
Γλυκαντικές ουσίες χωρίς θερμίδες
Μέλι, σοκολάτα, καραμέλες, φρουκτόζη
Κέϊκ, παγωτά
Κρέας & ψάρι
Άπαχα ή λιπαρά ψάρια. Πουλερικά χωρίς την πέτσα
Άπαχα κομμάτια μοσχαριού, χοιρινού ή αρνιού, θαλασσινά & οστρακοειδή
Λουκάνικα, σαλάμια, μπέϊκον, χοτ-ντογκ
Γαλακτοκομικά προϊόντα & αυγά
Άπαχο γάλα & γιαούρτι. Ασπράδι αυγού
Γάλα, γιαούρτι & τυρί με χαμηλά λιπαρά
Πλήρες γάλα, γιαούρτι & τυρί. Κρόκος αυγού
Μαγειρικό λίπος & ντρέσινγκ
Ξύδι, κέτσαπ, μουστάρδα, ντρέσινγκ χωρίς λίπος
Φυτικά λίπη, μαγιονέζα
Βούτυρο, λαρδί, υδρογονωμένα λίπη, ντρέσινγκ με κρόκο αυγού
Ξηροί καρποί
Όλα
Καρύδα
Τρόποι μαγειρέματος
Ψητά (στο γκριλ), βραστά, στον ατμό
Σωτέ
Τηγανητά

Πηγή: Γιώργος Ψαθέρης Καρδιολόγος, Λαμία,
http://www.heartpneumo.gr/

« Επιστροφή