Blog_offers

Βρίσκεστε Εδώ:

Φρούτα και λαχανικά κάνουν καλό στην καρδιά!

Medium_fruits_veg

Μία γενιά πριν, οι ερευνητές είχαν σαφείς ενδείξεις ότι η διατροφή συσχετίζεται με κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα, αλλά δεν μπορούσαν να το αποδείξουν στις μελέτες τους. Μακροχρόνιες παρατηρήσεις επάνω στη διατροφή συσχέτιζαν το είδος της με πιθανό κίνδυνο στεφανιαίας νόσου (ΣΝ), αλλά οι παρατηρήσεις αυτές δεν έπειθαν επαρκώς. Το πιθανότερο βέβαια ήταν ότι οι παλαιότερες μελέτες συμπεριελάμβαναν μικρό αριθμό ατόμων, χωρίς κατάλληλη αξιολόγηση των διαιτολογικών προτιμήσεών τους και με λάθος αξιολόγηση άλλων παραμέτρων, όπως τα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος.

Ποια είναι όμως τα ωφέλιμα χαρακτηριστικά μιας διατροφής;

Τα φρούτα και τα λαχανικά θεωρούνται ασπίδα στην πρόληψη του καρκίνου. Η προτροπή να καταναλώνονται 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα έχει στόχο τη μείωση του κινδύνου για καρκίνο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν διεθνείς μελέτες για τη διατροφή και τον καρκίνο χωρίς όμως απόλυτα πειστικές τις αποδείξεις που υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών προστατεύει από τον καρκίνο του στόματος, του φάρυγγα, του οισοφάγου, του στομάχου και του πνεύμονα. Επιπλέον, τρόφιμα που περιέχουν λυκοπένιο – π.χ. ντομάτες – βρέθηκαν να προστατεύουν από τον καρκίνο του προστάτη. Στην παχυσαρκία που συσχετίζεται με πιθανότητα αύξησης των διαφόρων ειδών καρκίνου η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών με μικρότερες θερμιδικές περιεκτικότητες και με άμεση επίδραση στο βάρος του σώματος, έμμεσα θα μπορούσε να θεωρηθεί και χρήσιμη στην πρόληψη του καρκίνου.

Η προστατευτική επίδραση των φρούτων και λαχανικών στην καρδιά είναι υψίστης σημασίας. Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκαν με μελέτες τους κι οι Crowe και συνεργάτες (EPIC –European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) και κατέληξαν στα ακόλουθα συμπεράσματα: 8 μερίδες φρούτων και λαχανικών (μία μερίδα αντιστοιχεί σε 80g) την ημέρα προκάλεσαν μείωση κατά 22% στη θνητότητα από ΣΝ συγκρινόμενες με λιγότερες από 3 μερίδες. Σημαντικό πρόβλημα στις διατροφικές μελέτες είναι η σύνθεση των τροφών στα γεύματα και τα διάφορα διατροφικά πρότυπα. Συνεπώς, κι οι συνθέσεις των γευμάτων πρέπει να σχετίζονται με το αποτέλεσμα, ενώ θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κι άλλοι παράγοντες, όπως το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ, ο δείκτης μάζας σώματος, η σωματική δραστηριότητα, η μόρφωση, το επάγγελμα, η υπέρταση κι ο σακχαρώδης διαβήτης.

Η σκέψη να απομονώσουμε τα πολύτιμα συστατικά των φρούτων και των λαχανικών και να τα βάλουμε σε ένα χαπάκι για να απαλλαγούμε από τέτοιου είδους διατροφικές ανησυχίες είναι αφελής. Δοκιμές τέτοιου είδους δεν έχουν οδηγήσει σε μειώσεις στη συχνότητα είτε του καρκίνου είτε των καρδιοπαθειών. Στις κλινικές μελέτες η μείωση στη θνητότητα των καρδιοπαθειών προέκυψε από την καθημερινή κατανάλωση 8 μερίδων φρούτων και λαχανικών. Τούτο έγινε κατορθωτό μόνο από το 18% των ανδρών και γυναικών που συμμετείχαν στη μελέτη. Είναι αναγκαία, επομένως, μία ριζική αλλαγή στα διατροφικά πρότυπα προκειμένου να επιτευχθεί η αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών την ημέρα κι αξίζει τον κόπο να κινηθούμε προς αυτό τον στόχο.

Πηγή: Περιοδικό Γιατρεύω

« Επιστροφή